Европейските издатели се съпротивляват все по-малко срещу "дигиталното цунами" и очакват пристигането на глобални играчи като Amazon, Apple и Google на своя територия. Според нов доклад засягащ глобалния пазар на електронни книги публикуван от O'Reilly Media преди конференцията Frankfurt Tools of Change, която се проведе на 11 октомври, въпреки че продажбите на електронни книги извън САЩ и Великобритания остават малки - в най-добрия случай 1% от всички продажби - се наблюдава "значителен ръст". Докладът казва, че са възможни двуцифрени пазарни дялове за електронните книги в повечето европейски пазари към 2015г., но предупреждава, че ще има "пречки и фрагментираност", най-вече заради различните данъци и ценово фиксиране, но също и поради факта, че дистрибуторите все още не са заинтересовани в обслужването на по-малки или по-сложни нови пазари.
Малко по-надалеч в Китай и Бразилия, определени местни фактори могат да променят начина, по който пазарите се развиват дигитално. В Китай, мобилната е предпочитаната платформа, докато "онлайн литературата", често във вид на сериен поток от съдържание предоставя канал за разграничаването на книгоподобно съдържание от традиционния формат на книгата. В Бразилия, образователното съдържание може да стане основната движеща сила на дигитализацията.
Анализът определя пазарния дял на електронни книги в САЩ и Великобритания като 6%, като цифрата е по-голяма при някои жанрове, като следващите най-големи пазари в класацията са Франция (1,8%), Холандия (1,2%), Германия (1%) и Испания (1%).
В доклада се твърди, че различните характеристики на пазарите "не само ще повлияят на еволюцията на всеки пазар на електронни книги, но също така ще рамкират взаимното влияние на местни и глобални фактори, които окуражават или глобализиращи или по-диференциращи сили". Също така би могло да има "културно съпротивление", тъй като печатните книги са възприемани като "силен символ на съпротива, вкоренен в изконната европейска традиция на Просвещението", но тези културни елити може да не представляват истински читатели, които ще усвоят дитигалното четене бързо.
Поне издателите обаче, вече поемали инициативата. Според доклада : "До 2010, усилията на представителите на книжната индустрия бяха насочени главно към удържането на дигиталното цунами и твърде бързото му преливане от Америка към главните европейски пазари. През втората половина на 2010 и още повече през 2011, когато местната инфраструктура за работа с електронни книги беше положена и европейските търговци залагащи все повече на електронни книги (например Fnac, Thalia, Weltbild), плюс това, че Amazon отвориха Kindle shop на немски през април 2011, дефанзивните мерки трябваше да бъдат изоставени и заместени с практики в съответствие с новия дигитален свят".
източник: TheBookseller.com
0 коментара:
Публикуване на коментар