Историята разказана по-долу не е лично моя. Видях я във онлайн изданието на Forbes и реших, че е интересна и добре написана. За това си позволявам да я преведа. Хубавото е, че това не е единствената подобна история напоследък, но все пак тези положителни истории малко се губят на общия фон. Приятно четене.
**************************************************************************
Някои бизнес идеи са обречени на провал. Можеш да влезеш в ресторант или търговска верига и да усетиш веднага, че дните ѝ са преброени. Подобно беше и усещането, което имах, научавайки, че някой е купил книжарницата "Харвард" - комфортен оазис за библиофили и разхождащи се купувачи, само на няколко пресечки от офиса ми в Кембридж. В град, където независимите книжарници изчезват по-бързо от колкото "Старбъкс" отварят нови кафенета в Китай, този наивен оптимист започва новото си начинание в тъмните дни на рецесията, под сянката на "Амазон" и надигането на е-книгите.
Джеф Мейърсън, новият собственик, очакваше съчувствието ми, но исках и да го опозная малко. Уважавах мисията му, дори да не вярвах съвсем в бъдещето ѝ. И така, Джеф ме шокира преди няколко седмици, когато ми каза със известна гордост и удоволствие, че наблюдава двуцифрен растеж в продажбите през всеки месец от последната година. Исках да знам как е успял да оцелее, камо ли да се разрастне в ерата на е-четците и "Амазон". На по кафе, Джеф споделя идеите, които водят до стратегията му да купи книжарницата. Като бивш технологичен директор със страст към четенето и книгите, Джеф вижда, както всички останали, че дигитализирането на съдържанието убива кварталната книжарница. Представете си за момент какво би било ако хората влизат в фирмата ви и ползват лобито, за да се обадят на конкурентите ви и купят техните продукти. Това е стандартното потребителско поведение в книжарницата. Хората разглеждат, намират книга, която харесват, изваждат смартфона си и поръчват онлайн. Правейки интуитивно предположение, Джеф се замисля дали и обратното би било възможно. Може би достъп до огромната вселена от цифрово съдържание ще спаси книжарницата. Може би книжарницата, въпреки ограничените наличности може да еволюира в дигиталния свят и да стане място, където хората имат достъп до всяка дигитализирана книга публикувана някога.
За да е наистина конкурентен, той трябва да задоволи и потребителските очаквания за мигновено обслужване и доставка. Джеф имал нужда от пълен модел включващ производство, дистрибуция и изпълнение. На практика, Джеф инсталира печатна преса, за да скъси дистанцията си с "Амазон" по отношение на наличностите. Книжната Еспресо Машина (The Espresso Book Machine) седи в средата на книжарницата като високо-технологичен посетител наблюдаващ отминала ера. Компактната дигитална преса може да отпечата почти 5 милиона заглавия, включително "Google Books", които са в публичния домейн, както и заглавия с изчерпани тиражи. Говорим за красиви, перфектно подвързани издания, неразличими от тези произведени от големите издателски къщи. Книжната Еспресо Машина може да се ползва и за издания правени по поръчка, които са все по-голям източник на приходи, а клиентите могат да поръчат в книжарницата или онлайн. Можете да влезете в книжарницата, да поръчате изчерпано или трудно намиращо се заглавие и продавача ще ви го отпечата за приблизително 4 минути. Бен Франклин би бил впечатлен. Но дори няма нужда да отивате до книжарницата, за да си вземете книга. Ако живеете в Кембридж или околностите, може да поръчате онлайн и да получите всяка книга доставена в същия ден чрез щадящ природата велосипед. Бийте това "Амазон".
Маркетолозите знаят, че успехът е резултат от сложна формула, а стратегията на Джеф включва много движещи се части. Книжарница "Харвард" се отнася с фанатично внимание към обслужването на клиентите с несравним екип от ерудирани и образовани книготърговци. Те са прекарали години в изграждането на тази марка и събират хората с над 300 обществени събития годишно. Те са изключителни търговци с програма за лоялни клиенти. Те разбират технологиите и можете да очаквате от тях да продължат да се адаптират.
Естествено, "Амазон" няма от какво да се страхува, но не е това идеята. Книжарница "Харвард" отбранява пазара си и го прави като играе на площадката с по-големите. Пазарувате там, защото е най-ефективното и задоволително преживяване. Книжарницата съществува, за да служи на общността и Джеф изработва стратегия, която да опази тази мисия. Хората винаги ще тръгват по пътя на най-малко съпротивление, за да купят книга, но все пак оценяват стойността на това да прекарат време на място, което възпламенява въображението ѝм. Това е позицията, която книжарница "Харвард" е защитила. Може да звучи смело да се каже, че една книжарница е измислила стратегия, контрираща дългата ръка на "Амазон". Но не е по-смело от убеждението на "Амазон" през 1999г., че могат да се продават книги по Интернет.
Ако този материал ви е харесал, можете да го препоръчате на повече
хора като натиснете бутончетата под статията, „Like”-нете или споделите с
приятели. Можете и да се абонирате за Facebook страницата на блога
„Омагьосано време”. Така няма да изпуснете нито една нова публикация и ще
откривате нови интересни неща свързани с книгите.
6 коментара:
браво за този текст. :) а снимката произволна ли е или е от въпросната книжарница?
Снимката е произволна. Реших, че ако взема снимката от оригиналния текст ще лежа съвсем до живот за copyright infringement :D
А, няма ли него да го подгонят за copyright infringement?
Всичко му е легално, няма за какво. :)
@Михаил Абаджиев а, откъде взима всичките 5 милиона книги? Само Гугъл Букс едва ли е достатъчно, още повече, че там и в Гутенберг можеш да си ги сваляш в електронен формат.
@almaak За подробно инфо относно технологията: http://ondemandbooks.com/ebm_software.php
На кратко, системата е свързана към всичките големи издатели на книги и разни възможни каталози. От там е основното количество книги.
Публикуване на коментар