сряда, 18 април 2012 г.

Apple на съд заради цените на електронните книги


     Правителството на САЩ зеведе дело срещу Apple и други издатели в окръжния съд в Ню Йорк, твърдейки, че издателите са правили картелно споразумение за фиксиране на цените на електронните книги, вместо да позволят на търговците да ги определят. Simon & Schuster, Hachette и HarperCollins са сключили извънсъдебни споразумения, но Apple и Macmillan са отказали да преговарят и отричат, че са участвали в картел за цените на е-книгите. Двете компании ще пледират, че споразуменията по цените на книгите между Apple и издателите увеличавали конкуренцията в книгоиздателската индустрия, която е доминарана от Amazon. 
Американското Министерство на правосъдието разследва как Apple са променили начина, по който издателите таксуват за е-книги през iPad. За Penguin Group също се говори, че се подготвят за борба с министерството в съда ако е нужно. Apple, Penguin и Macmillan искат да защитят техния т.нар. агенционен модел, който позволява на издателя, а не на търговеца, да определя цените на е-книгите. Правителството търси споразумение, което ще позволи на Amazon и други търговци да се върнат към модела "на едро", където търговеца решава колко да таксува клиентите. Споразумението може да направи невалидни клаузите в договорите с Apple, които изискват книготърговците да осигуряват на създателите на iPad най-ниските цени в сравнение с конкурентите им.
     Поддържането на агенционния модел ще даде на издателите повече контрол върху ценообразуването и ще ограничи разпродажбените цени, което ще помогне на индустрията да не понася загуби, докато все повече хора купуват книги онлайн. Американските продажби на е-книги са се повишили със 117% през 2011г., генерирайки 969,9 милиона долара, съобщава Publishers Weekly, цитирайки информация от Асоциацията на американските издатели. Елиминирайки печатните и транспортните разходи, дигиталните книги генерират по-големи маржове  от физическите копия. Когато Apple пуснаха iPad през 2010г., те позволиха на издателите да поставят техни цени за е-книгите, но срещу 30% от цената за Apple и съгласие да предлагат най-ниската цена първо на тях.Този агенционен модел превзе практиката на Amazon да купуват книги с отстъпка от издателите и след това да слагат собствени цени.
     Резултатите от споразумение или дело няма непременно да унищожат агенционния модел или да попречат на други издатели да продължат да определят свои цени за е-книги. Random House, която не е част от разследваните вече има споразумение с Apple и Amazon, което позволява на издателите да определят цените на е-книгите - същността на агенционния модел.

Източник: The Telegraph

Ако този материал ви е харесал, можете да го препоръчате на повече хора като натиснете бутончетата под статията, „Like”-нете или споделите с приятели. Можете и да се абонирате за Facebook страницата на блога „Омагьосано време”. Така няма да изпуснете нито една нова публикация и ще откривате нови интересни неща свързани с книгите.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...